Sprankelmoment

Tijdsduur: 10 minuten

“Sprankelmoment”

Alles wat je aandacht geeft, groeit dus geef vooral aandacht aan dingen die goed gaan, zodat je het leven op een positieve manier kan benaderen.
Focus op wat goed gaat in plaats van op wat niet goed gaat en realiseer je dat het uiteindelijk allemaal goed komt, dat zorgt voor een optimistische kijk op het leven en zo geniet je ook van de kleine dingen in het leven.

Ongeveer 10 minuten

Rol leerkracht: Leg je groep uit wat een sprankelmoment is (een moment waarop ze trots waren op zichzelf en/of wat hen een goed gevoel gaf). Vertel ze vervolgens over een sprankelmoment dat je hebt ervaren (modelling). Laat bewust wat info weg (waar, wanneer, wie, hoe je je voelde). Laat de kinderen hier vragen over stellen. Laat merken wat goede doorvragen zijn. Help ze hier indien nodig bij.

Loop tijdens de opdracht rond en bied hulp waar nodig.

Lesbeschrijving “Sprankelmoment”

Laat de leerlingen eerst even rustig nadenken over een eigen sprankelmoment.

Maak tweetallen en laat je leerlingen aan elkaar vertellen over een sprankelmoment dat zij hebben ervaren: Leer je leerlingen doorvragen zodat de sprankelmomenten optimaal gekoesterd kunnen worden.

Positiviteit gegarandeerd!