Wat is geluk?
Tijdsduur: 20 minuten
Startactiviteit “Wat is geluk?”
Lesbeschrijving “Wat is geluk?”
Oefening 1: Startgesprek: vragen stellen en vrij laten praten
- Waar denk je aan bij het woord “geluk”? Gevoelens (blij, vrolijk, tevreden, plezier, voldoening)
- Noem eens situaties, momenten waarop je gelukkige gevoelens voelt.
- Zou iemand anders aan jou kunnen zien dat je je gelukkig voelt?
- Kan of moet iemand altijd gelukkig zijn?
- Mag je ook chagrijnig, boos, verdrietig zijn?
- Gaat dat samen? Wat zou je kunnen doen om bijvoorbeeld van boos naar vrolijk te gaan?
Oefening 2: Categoriseren
Deel de post-its uit en laat de kinderen in (tafel)groepjes zoveel mogelijk woorden opschrijven die met geluk te maken hebben.
Hang 7 grote vellen papier op het bord (bespreek de titels met ze, moeilijke woorden!) en laat ze daarna hun post its bij de juiste categorie opplakken.
Er zijn in totaal 8 categorieën: de eerste 7 leiden tot geluk, de 8e zorgt voor weerbaarheid (die laatste laten we in deze opdracht weg):
Oefening 3: Concluderen
Laat de leerlingen in (tafel)groepjes overleggen:
- Is geluk voor iedereen hetzelfde?
- Is geluk te beïnvloeden?