Wat is geluk?

Tijdsduur: 20 minuten

Startactiviteit “Wat is geluk?”

Voordat we aan de slag gaan met de verschillende Geluksdag activiteiten, is het zaak voorkennis op te halen, en een beeld te vormen bij het begrip “geluk”.
  • Pennen/potloden
  • 7 A3 vellen papier
  • 7 stapeltjes post-its
  • plakband/punaises
Ongeveer 20 minuten

tijdens het voorkennis ophalen ben jij de gespreksleider, je vraagt door, je geeft toelichting bij de categorieën (zie ook de pagina “achtergrond geluksdag” dit helpt bij het categoriseren), en vat samen.

Lesbeschrijving “Wat is geluk?”

Oefening 1: Startgesprek: vragen stellen en vrij laten praten

  • Waar denk je aan bij het woord “geluk”? Gevoelens (blij, vrolijk, tevreden, plezier, voldoening)
  • Noem eens situaties, momenten waarop je gelukkige gevoelens voelt.
  • Zou iemand anders aan jou kunnen zien dat je je gelukkig voelt?
  • Kan of moet iemand altijd gelukkig zijn?
  • Mag je ook chagrijnig, boos, verdrietig zijn?
  • Gaat dat samen? Wat zou je kunnen doen om bijvoorbeeld van boos naar vrolijk te gaan?

Oefening 2: Categoriseren

Deel de post-its uit en laat de kinderen in (tafel)groepjes zoveel mogelijk woorden opschrijven die met geluk te maken hebben.

Hang 7 grote vellen papier op het bord (bespreek de titels met ze, moeilijke woorden!) en laat ze daarna hun post its bij de juiste categorie opplakken.

Er zijn in totaal 8 categorieën: de eerste 7 leiden tot geluk, de 8e zorgt voor weerbaarheid (die laatste laten we in deze opdracht weg):

geluks thema's happy game - Junior Campus geluksdag

Oefening 3: Concluderen

Laat de leerlingen in (tafel)groepjes overleggen:

  • Is geluk voor iedereen hetzelfde?
  • Is geluk te beïnvloeden?