Gelukkig zijn kun je leren!

Themadag over geluk + The Happy Game

Uit onderzoek van het Emma Kinderziekenhuis van het Amsterdam UMC in oktober 2020 blijkt dat veel kinderen kampen met angst, stress en depressie als gevolg van corona. Een goed moment om meer aandacht te besteden aan geluk, en wat je er aan kunt doe om dit te verbeteren.

Wanneer je weet dat zo’n 40% van je geluk wordt bepaald door het trainen van je hersenen, zo’n 10% door stimulans uit de omgeving en zo’n 50% aangeboren is, dan kunnen we toch niet langer meer wachten om het aan kinderen te leren?

Tijdsduur

1 dag of 2 dagdelen

Voor leerlingen uit

Groep 6, 7 en 8

Geschikt voor

Basisschool en bso

Behandelde kerndoelen

34

Over de geluksdag

Toen The Happy Game contact met ons opnam om te vertellen over hun bordspel dat kinderen leert hoe je op een positieve en leuke manier je hersenen kunt trainen om gelukkig(er) te zijn waren wij direct super enthousiast.

Junior Campus heeft aansluitend op de happy game een geluksdag ontwikkeld. Deze themadag biedt context aan basisscholen en haar leerlingen voor The Happy Game. Een themadag waarbij de leerkracht zelfstandig met de klas aan de slag gaat met diverse activiteiten. Tijdens deze dag worden verschillende thema’s uit The Happy Game als leidraad gebruikt. Aan het eind van de dag kan het spel in groepjes gespeeld worden.

Begrippen & Vaardigheden

Deelnemers leren de betekenis van de volgende begrippen:
Affectie, dankbaarheid, vrijheid, vergeving, positief denken, zingeving, verbinding

Deelnemers oefenen de volgende vaardigheden:
Vergeven, positief denken, aanraken en lachen

Behandelde kerndoelen:
34

Inhoud geluksdag

Tijdens de geluksdag maken de leerlingen kennis met de in The Happy Game gehanteerde geluksbegrippen (affectie, dankbaarheid, vrijheid, vergeving, positief denken, zingeving, verbinding) en ervaren wat het met hen doet. Gedurende de dag wordt er afgewisseld tussen doe- en denkactiviteiten. Ook is er aandacht voor de invloed van voedsel met suggesties voor snacks en tussendoortjes gedurende de geluksdag (met hoog gehalte aan neurotransmitters).

Elke activiteit neemt ongeveer 10-15 minuten in beslag en is beschreven in een lesbrief.

Over The Happy Game

The Happy Game is een bordspel dat kinderen, hun ouders/begeleiders en leraren leert hoe je op een positieve en leuke manier je hersenen kunt trainen om gelukkig(er) te zijn.

Door middel van grappige leerzame vragen en opdrachten met verschillende thema’s, worden de spelers uitgedaagd om met elkaar te leren waar je gelukkig van wordt. De geluks-ervaringen zijn onderverdeeld in acht gekleurde themakaarten:  Vrijheid & Positief denken, Creativiteit & Lachen, Affectie & Aanraken, Gezondheid & Vrije tijd, Dankbaarheid & Vergeven, Zingeving & Doelen stellen, Samenzijn & Verbinding, Verdriet & Tegenslag.

Alle thema’s zijn gebaseerd op geluk en het trainen van weerbaarheid. Loop over het bord, geniet van de opdrachten, verzamel de acht themakaarten, kom als eerste over de finish en je bent een wijzer en gelukkiger mens! Het spel is geschikt voor 2 tot 6 personen van 8 tot 108 jaar.

Foto: Marianne Otteman, https://www.otti.nl

De themadag Geluk op bij jou op school?

Meld je hier aan en ontvang kosteloos de themadag Geluk *

Hoe werkt het?

De themadag Geluk wordt kosteloos aangeboden door Junior Campus.

De leerkracht kan zelfstandig met de klas aan de slag kan met de diverse themadag activiteiten. Op verzoek kan de thema dag volledig verzorgd worden door Junior Campus docenten (tegen een vergoeding). Neem hiervoor contact met ons op.

He bordspel The Happy Game kan worden besteld bij   The Happy Game.

*Deze aanbieding geldt alleen voor geregistreerde basisscholen en bso’s.

Wat onze klanten zeggen

“De afgelopen schooljaren hebben de kinderen van het Klaverblad met veel plezier de technieklessen gevolgd. Junior Campus zorgt niet alleen voor doordachte lessen, maar ook voor enthousiaste docenten die ook de leerkrachten kunnen begeleiden.Zo wordt techniek niet alleen inzichtelijk, maar werken de kinderen gemotiveerd aan hun opdrachten.”

“Wanneer ik een activiteit van Junior Campus inplan, zie ik dat deze erg gewild is.

De activiteit is altijd vol en de kinderen doen enthousiast mee, omdat de activiteit uitdaagt, laat ontdekken en kinderen zelf laat experimenteren.

Ze hebben plezier terwijl ze leren.”

Alvy Felter-Rakimin, Talentmakelaar Combiwel Junior

“Junior Campus verzorgd al een aantal jaar verschillende leuke workshops voor de Hildebrand van Loon school. De kinderen schrijven zich ieder seizoen weer met grote aantallen in voor de workshops.

De workshops zijn leerzaam en creatief. En de kinderen zijn dan ook altijd heel erg trots op hun zelfgemaakte resultaten.”

Mirella Kelders-de Jong, TSO Coördinator Hildebrand van Loon

Highlights uit onze portfolio

Deze lessen ook bij jou op school ?