Over Ons2019-01-18T09:27:28+00:00
  • Junior campus - onderzoekend en ontwerpend leren in de praktijk

Over Junior Campus

Junior Campus is in december 2009 opgericht om basisscholen te ondersteunen in het implementeren van Wetenschap & Technologie en Onderzoekend leren op school.  Junior Campus heeft zich inmiddels gespecialiseerd in het ontwikkelen van een unieke formule die voor elke (brede) school in Nederland makkelijk te integreren is en is inmiddels actief door heel Nederland. Alle cursussen maken gebruik van onderzoekend en ontwerpend leren op met een eigentijdse en praktische aanpak.

In ons huidige onderwijsstelsel maken veel leerlingen tussen hun tiende en vijftiende levensjaar de voor studie en loopbaan belangrijke keuzes. Weten ze welke vakken nodig zijn voor welke beroepen? Hoe kijken ze op die leeftijd aan tegen wetenschap en techniek? Wat voor beeld hebben ze van wetenschappelijke beroepen?  En hebben ze de basis vaardigheden aangeleerd gekregen die hiermee samenhangen. De Nederlandse samenleving heeft behoefte aan mensen die autonoom denken, die een nieuwsgierige houding hebben en die verstand hebben van en interesse hebben in wetenschap en techniek. Scholen en BSO’s kunnen hieraan een grote bijdrage leveren door kinderen al op de basisschool bewust maken van de wereld van wetenschap en techniek en hen aan te moedigen de van nature aanwezige onderzoekende houding verder te ontwikkelen door gebruik te maken van de basis principes van het onderzoekend en ontwerpend leren.

Waarom kiezen voor Junior Campus:

Goed opgeleide en enthousiaste docenten
Ondersteuning kerndoelen W&T
Experts in Onderzoekend en Ontwerpend Leren
Leerlingen, ouders en leerkrachten heel enthousiast
Aantoonbare vooruitgang in onderzoekende houding

Basisvaardigheden

1. Nieuwsgierig zijn (vragen stellen, experimenteren)
2. Verbeelding/fantasie gebruiken (verzinnen, voorspellen, ontwerpen)
3. Ideeën uitwisselen (delen, elkaar aanvullen, uitleggen, duidelijk maken, presenteren, samenwerken)
4. Waarnemen (zintuigen gebruiken, openstaan voor het onverwachte, vastleggen)
5. De samenhang ontdekken (verbanden leggen en kunnen verklaren)
6. Twijfelen (controleer, buiten de gebaande paden denken)
7. Reflecteren (ken jezelf, verbeter jezelf)
8. Vertrouwen (vertrouw je instinct, je eigen ideeën)

Kinderen hebben van nature een onderzoekende houding; Wetenschap & Technologie is bij uitstek geschikt om deze natuurlijke nieuwsgierigheid verder te ontwikkelen. Ieder kind is in staat om al op jonge leeftijd zich de basisvaardigheden eigen te maken en toe te passen. Elk kind heeft het in zich om grootse dingen te doen, te ontwerpen of uit te vinden. Junior Campus helpt hierbij en zorgt ervoor dat de aanwezige nieuwsgierigheid niet verloren gaat maar juist aangewakkerd en ontwikkeld wordt.

Junior Campus heeft zichzelf als doel gesteld basisscholen te ondersteunen bij het implementeren van Wetenschap & Technologie op de school en zowel leerkrachten als leerlingen de basisvaardigheden die horen bij  ontwerpend en onderzoekend leren eigen te maken. Daarnaast vinden we het belangrijk om leerlingen al vroeg kennis te laten maken met Wetenschap.

Ons Team

Onze docenten komen vanuit verschillende richtingen. We hebben veel docenten van de Pabo en de UPVA maar ook van de studies Psychologie, Pedagogiek, Biologie, Natuur- en Sterrenkunde. Zij hebben allemaal gemeen dat ze het leuk vinden om samen met de leerlingen uitdagingen aan te gaan en op onderzoek te gaan. Voordat ze aan de slag konden bij Junior Campus hebben zij een cursus gevolgd, en hebben ze de eerste lessen intensieve begeleiding gehad. Uiteraard zijn ze allemaal in bezit van een VOG verklaring

Heleen Hanselman
Heleen HanselmanFounder & Eigenaar
Het onderwijs heeft me altijd getrokken. Ik merkte dat er op basisscholen veel te weinig aandacht is voor wetenschap en onderzoekend leren en dus begon ik zelf lessen te geven. Inmiddels zitten we door heel Nederland en zijn we expert op OOL. Gelukkig geef ik ook nog zelf af en toe les om te kijken of de cursussen aangepast dienen te worden en omdat ik het nog steeds ontzettend leuk vind om te doen.
Alice Rijcken
Alice RijckenEigenaar
Na jaren in de telecom en jaren voor de klas in het voortgezet onderwijs, ben ik geland bij Junior Campus. De combinatie Wetenschap&Technologie met Onderzoekend en Ontwerpend leren maakt Junior Campus voor mij bijzonder. Door met plezier zelf te ervaren, te onderzoeken en zelf te ontwerpen, hoor je bijna in de hoofden van de deelnemende kinderen “kwartjes vallen” en zie je “lichtjes gaan branden”.
Renate Kroon
Renate KroonDocent & Trainer
Hoi, ik ben Renate. Ik studeer aan de Universitaire Pabo van Amsterdam, dit doe ik met veel plezier. Ik vind het heerlijk om te zien hoe kinderen groeien en nieuwe dingen leren en draag daar graag een steentje aan bij. Niet alleen kinderen leren, maar ik leer ook weer van de kinderen. Kinderen hebben verassende ideeën en zijn zeer vindingrijk. Ik ben nu al benieuwd wat ze bij de eerstvolgende les weer allemaal gaan ontdekken!
Anneke Gooswit
Anneke GooswitDocent & Trainer
Hoi, ik ben Anneke Gooswit. Na ongeveer 30 jaar met veel plezier en passie in het onderwijs werkzaam te zijn geweest ben ik dit schooljaar met prepensioen gegaan. Het werken via Junior Campus is mij een grote uitdaging omdat ik met kinderen werk en m’n vaardigheden als leerkracht weer kan inzetten tijdens de technieklessen. Het is fijn om voor Junior Campus te werken.
Jean Paul van Soest
Jean Paul van SoestDocent
Ik ben Jean-Paul, natuurkundestudent aan Universiteit Leiden. Het is onwijs leuk mijn studie te combineren met lesgeven op basisscholen. Het is leuk om te zien hoe de kinderen de proefjes en experimenten doen en ervan leren. En dat ze ook steeds meer willen doen. Alle verschillende onderwerpen die voorbijkomen zijn meestal nieuw voor de leerlingen, wat het alleen maar uitdagender en spannender voor ze maakt.
Mirthe Ofwegen
Mirthe OfwegenDocent
Hoi, ik ben Mirthe. Ik zit op dit moment in mijn tweede jaar van de studie psychologie aan de UvA. Ik vind het heel erg interessant dat kinderen een hele andere kijk hebben op de wereld en hoe dit per leeftijd kan verschillen. Het lijkt me daarom ook erg leuk om te zien hoe kinderen op een speelse en creatieve manier leren van de experimentjes die zij uitvoeren bij Junior Campus.
Gambheera van der Post
Gambheera van der PostDocent
Ik ben Gambheera van der Post en heb o.a. in het basisonderwijs gewerkt. Later heb ik me ontwikkeld tot kunstzinnig coach en geef nu nog mandala workshops. Ik vind het heerlijk als kinderen onderzoekend bezig kunnen zijn en wil daar met Junior Campus een bijdrage aan leveren.
Rick Groot
Rick GrootDocent
Ik ben Rick. Ik studeer pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Ik vind het leuk om te zien dat de kinderen allemaal op hun eigen manier iets leren! Het fijne aan het lesgeven bij Junior Campus is dat de kinderen zelf enthousiast worden over wat ze zien en opzoek gaan naar hoe het komt.
Tjerko Kieft
Tjerko KieftDocent
Hoi, ik ben Tjerko Kieft, tweedejaars Natuur- en Sterrenkunde student aan de UvA. Wetenschap vind ik altijd heel interessant en kinderen enthousiast maken over wetenschap met leuke en bijzondere feitjes en verhaaltjes daar haal ik veel plezier uit. Om te zien hoe de kinderen het steeds leuker gaan vinden en er meer en meer over willen weten motiveert mij. Precies daarom heb ik het erg naar mijn zin als docent bij Junior Campus.
Maryse van Tilborg
Maryse van TilborgDocent
Vera Debeij
Vera DebeijDocent
Ad van Geest
Ad van GeestDocent
Mijn naam is Ad van Geest. Na jaren als HRM-adviseur en docent in het HBO-onderwijs te hebben gewerkt, kwam Junior Campus op mijn pad. Geweldig om te zien, hoe nieuwsgierig, vindingrijk en creatief kinderen kunnen zijn als ze de ruim. Ik ervaar bij Junior Campus, hoe kinderen groeien door op een speelse manier nieuwe dingen te ontdekken en te leren samenwerken. Daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen.
Marleen van Meeteren
Marleen van MeeterenDocent
Shanice Martopawiro
Shanice MartopawiroDocent
Mijn naam is Shanice Martopawiro en ik ben plantenbioloog. Ik ben vijf jaar leidster bij de scouting geweest. Ik haal veel plezier uit het werken met kinderen. Het is leuk om als Junior Campus docent samen met de kinderen experimenten te doen. Het laat veel ruimte voor hun eigen ideeën en creativiteit. Ik denk ook dat dit een goede manier is om te laten zien dat wetenschap niet stoffig is, maar juist heel gaaf.
Liselotte Ringia
Liselotte RingiaDocent
Robert Buisman
Robert BuismanDocent & trainer
Hallo, ik ben Robert, afgestudeerd bioloog. Kinderen hebben een grote verwondering voor alles om hen heen en zoeken voortdurend naar antwoorden op allerlei vragen. Junior Campus geeft de jonge onderzoekers de mogelijkheid verwonderd te raken over de meest uiteenlopende zaken en hier vervolgens verklaringen voor te zoeken. Het wederzijdse enthousiasme voor wetenschap maakt van elke les weer een feestje!
Milou Wattel
Milou WattelDocent
‘Mijn naam is Milou Wattel. Op dit moment ben ik bezig met het afstuderen van de psychologie master Training & Development. Vanaf september 2019 ga ik de PABO doen voor het basisonderwijs. Ik vind het belangrijk om contact te maken met mijn leerlingen, en voor iedereen een les te creëren op zijn of haar niveau. Ervarend leren staat hierbij voorop. Bij Junior Campus kan ik al deze dingen met plezier toe te passen.’
Francien Bontekoe
Francien BontekoeDocent
Hallo! Ik ben Francien en ik studeer Onderwijswetenschappen. Tijdens die studie zijn we veel bezig met nadenken over goed onderwijs en leerprocessen. Dat is leuk, want onderwijs vind ik eindeloos interessant. Daarom lijkt het me heel tof om bij Junior Campus in de praktijk aan de slag te gaan met de uitdagende en creatieve lessen!
Noa Rosenberg
Noa RosenbergDocent
Ik ben Noa Rosenberg en ben student Science, Business & Innovation aan de Vrije Universiteit. Er gebeurt veel in de wetenschap en ik vind het ontzettend leuk om kinderen hierbij te betrekken en te laten nadenken over belangrijke onderwerpen. Vaak komen zij met heel verfrissende ideeën, waar je als docent ook weer van kunt leren. Doordat de kinderen veel zelf moeten onderzoeken, zie je ze elke week groeien!
Angela Gankema
Angela GankemaDocent
Hoi, ik ben Angela. Ik studeer momenteel Biomedische Wetenschappen aan de UvA. Ik ben zelf als kind altijd al geïnteresseerd geweest in de Wetenschap. Mijn enthousiasme en passie hiervoor zou ik graag over willen brengen op wellicht toekomstige collega’s 😉. Ik heb heel veel zin om samen met de kinderen de wonderlijke wereld van de wetenschap te gaan ontdekken!
Hanna Oosterhoff
Hanna OosterhoffDocent
“Hoi, ik ben Hanna Oosterhoff, derdejaars biologiestudent aan de UvA. Op de basisschool vond ik de lessen waarbij ik zelf mocht nadenken en kleine projectjes kon uitvoeren het leukst. Ik vind het daarom super dat ik dit nu voor andere kinderen ook mogelijk kan maken. Ik vind het altijd fantastisch om de creativiteit van kinderen te zien en het is heel leuk om dat als JuniorCampus-docent te mogen stimuleren. “
Julia de Laat
Julia de LaatDocent
Hoi! Ik ben Julia en tweedejaarsstudent Pedagogische Wetenschappen. Ik vind kinderen de leukste wezens op aarde en zou over mijn twee broertjes zo een hele scriptie kunnen schrijven. Ik vind het onwijs mooi om te zien hoe het kwartje ineens kan vallen en hoe kinderen zich vaak zo snel ontwikkelen. Daar draag ik graag mijn steentje aan bij als docent bij Junior Campus!
Tanja van de Kerkhof
Tanja van de KerkhofDocent
‘Hoi, ik ben Tanja. Ik zit in mijn derde jaar van de Universitaire Pabo van Amsterdam. Ik vind het erg leuk om met kinderen te werken en om hen nieuwe dingen te leren. Daarnaast ben ik zelf erg geïnteresseerd in wetenschap en techniek. Junior Campus is voor mij de perfecte combinatie tussen deze twee. Ik hoop de kinderen veel te kunnen leren en hen enthousiast te maken voor wetenschap en techniek!’
Sietske Zwegman
Sietske ZwegmanDocent
Mijn naam is Sietske Zweegman en ik werk als freelance docent, geef trainingen & workshops en ontwikkel onderwijsprogramma’s. Ik ben afgestudeerd aan de Universiteit voor Humanistiek. Daar heb ik veel geleerd over wetenschapsfilosofie en hoe we als mensen de drang hebben om waar te nemen en te verklaren. Dit zie ik ook terug in de lessen van Junior Campus. Waar leerlingen nieuwsgierig worden en zelf willen uitvinden hoe iets werkt. Zo wordt de wetenschap tastbaar en toegankelijk voor iedereen- dat is iets waar ik door middel van de lessen met veel plezier aan bijdraag!

Onze Klanten

Neem contact op

Onderzoekend en ontwerpend leren bij jou op school of BSO?

Neem vrijblijvend contact met ons op - wij helpen je graag
Neem contact op