4 Verbindingsspellen

Tijdsduur: 4 x 20 minuten

4 spellen die tot een betere verbinding leiden

Bij de verbindingsspellen komen verschillende aspecten voor een gelukkiger leven bij elkaar: door samen te zijn, dingen samen te doen, onbewuste aanraking en door veel te lachen, maak je gelukshormonen aan.

Ongeveer 4 x 20 minuten

Jij legt uit hoe het spel werkt. Afhankelijk van de dynamiek van je groep kun je meedoen of toezicht houden.

Lesbeschrijving verbindingsspellen

Slingertikkertje

Slingertikkertje begint met één tikker. Als deze persoon een ander kindje tikt, dienen ze elkaars handen vast te houden en nu samen meer kinderen te tikken. Als er weer iemand wordt getikt, moeten ze weer elkaars handen vasthouden. Op deze manier wordt de slinger van mensen steeds langer.

Kauw niet op je staart, draak!

Een ander spel voor op het schoolplein dat teamwork stimuleert is ‘Kauw niet op je staart, draak!’. In dit spel houden alle kinderen elkaars hand vast en vormen hierdoor een lange ketting van mensen. Eén kind aan een uiterste van de ketting is het hoofd van de draak. Een ander kind, aan het andere uiterste, is zijn staart. Bij dit spel moet het hoofd van de draak proberen zijn staart te eten. Niet letterlijk je tanden zetten in een klasgenootje, maar je mag die persoon gewoon aftikken. Alle kinderen in het midden moeten voorkomen dat de draak zijn staart opeet. Dit klinkt makkelijk, maar is vaak nog erg moeilijk en erg intensief.

Kringzitten

Iedereen gaat in een kring staan en draait zich nu zo dat hij/zij voor zich de rug ziet van degene die voor hem staat. Nu gaat iedereen op de schoot van degene achter zich zitten.
Dit gaat vast niet in 1x goed. Geef de groep de gelegenheid om te leren, en te verbeteren.

Zalm, mug, beer

Het spel komt overeen met ‘Steen, papier, schaar’.
Daar kun je naar verwijzen met je uitleg.

Tijdens de uitleg sta je in het midden van de kring en vraag je een vrijwilliger om te helpen om het voor te doen.

Samen laten jullie zien hoe het spel gespeeld wordt:

Tegelijk spreken we de woorden ‘zalm, mug, beer’ uit.
Hierna kiezen we één van de 3 gebaren:
Zalm = met je handpalmen op je bovenarmen klapperen.
Mug = met je wijsvingers naar de ander ‘prikken’ en een buzzz geluid maken
Beer = met je armen omhoog een grijpbeweging maken met een grote brul
De beer wint van de zalm, de zalm wint van de mug en de mug wint van de beer.
Wie als eerste 2x gewonnen heeft gaat door naar de volgende ronde.
Wie gewonnen heeft zoekt iemand anders op die ook gewonnen heeft en speelt het spel met die persoon.
We gunnen de verliezer een nieuwe rol…, dat is: fan worden van de winnaar.
De verliezer moedigt de winnaar ‘overdreven’ aan!
Uiteindelijk blijven er 2 leerlingen met veel fans over, zij spelen de finale.

Plezier gegarandeerd!