Onderzoekend leren op afstand, is dat mogelijk?

In Blog
4 mei 2020
Door Heleen Woudstra

Heel veel scholen hebben de afgelopen tijd een goede start gemaakt met het introduceren van Onderzoekend & Ontwerpend leren in het team en in de klas. Maar toen kwam het Corona virus en werd alles anders. De focus lag en ligt heel begrijpelijk op het in beeld krijgen en houden van alle leerlingen en ervoor te zorgen dat de achterstanden niet te ver oplopen. Gelukkig is dat op heel veel scholen goed gegaan. Maar hoe zorg je ervoor dat de vaardigheden van OOL gebruikt en verder ontwikkeld worden tijdens het onderwijs op afstand. Junior Campus heeft hiervoor een leuke activiteit bedacht die de leerlingen vanuit huis gemakkelijk kunnen doen.

Uitgangspunten

Omdat de leerkracht niet persoonlijk aanwezig is, is een aantal uitgangspunten belangrijk bij het onderzoekend leren op afstand:

  1. Laat de kinderen het helemaal zelf doen
  2. Hou het simpel
  3. Beloon creativiteit en anders denken
  4. Leg uit welke vaardigheid ze met de oefening leren

Leerlingen moeten er zelf plezier in krijgen en ook doorhebben dat de vaardigheden die horen bij OOL hele belangrijke vaardigheden zijn voor de toekomst. Alleen dan zullen ze de opdrachten de moeite waard vinden om uit te voeren.

Opdracht

Vertel de leerlingen om het ultieme papieren vliegtuig te ontwerpen. De vaardigheden die ze hierbij leren zijn: ontwerpen, waarnemen, testen, aanpassen en concluderen. Voordat ze gaan beginnen met het ontwerpen moeten ze zelf een vraag bedenken die ze beantwoord willen zien mbt het papieren vliegtuig. Bijvoorbeeld wanneer gaat ie het snelst/hoogst/verst. Of hoe blijft ie het langst in de lucht. Vervolgens gaan ze zelf van papier 3 verschillende vliegtuigjes ontwerpen en testen. Bij elke test beschrijven hoe het is gegaan. En proberen ze al een antwoord te krijgen op de eerder geformuleerde onderzoeksvraag. Na drie verschillende modellen en als ze alle modellen getest hebben kunnen ze de onderzoeksvraag beantwoorden en met het antwoord het ultieme papieren vliegtuigje maken. Ze kunnen het hele proces filmen, of er foto’s van maken. Uiteindelijk moet een foto van het laatste vliegtuigje opgestuurd worden samen met een beschrijving waarom deze het best de vraag beantwoord.